TED Sivas Koleji Dergisi’nde yayımlanmak üzere 6. Sınıf öğrencileri Zeynep Sude AYGAR ve Selin Nur KAPLAN isimli öğrencilerle bir söyleşi yaptıktan sonra Okul Şeref Defterini imzalayan Vali GÜL “Ülkemizin seçkin eğitim kurumlarından biri olan TED Sivas Kolejini ziyaret etmekten büyük mutluluk duyduğunu” kaydetti.
1- Sayın Valim, Sizin daha önce kaymakam olarak görev yaptığınız ilçelerde halen Vali olarak görev yaptığınız Sivas İlinde eğitim öğretim hizmetlerini her zaman önemli ve öncelikli gördüğünüzü, eğitim hizmetlerinin tüm boyutlarını yakından ve bizzat takip ettiğinizi biliyoruz. Bu yaklaşımınızın temel nedenlerini bizlere açıklayabilir misiniz?
Eğitimin bir toplumun ilerlemesinde ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmasında ne derece önemli bir yere sahip olduğu fikri hepimizde kabul gören bir gerçektir. Milli bir eğitimle yol almak, her bireyini vatanına ve milletine faydalı biri haline getirmek, çağın gerektirdiği eğitim ve öğretim şartlarını oluşturmak ve bu alanda yatırımlar yapmak da bizlerin en büyük vazifesidir.
Eğitimin amacı; insanı hem kendisi hem de toplumu için değer yaratacak düzeye getirmek ya da insanları belli amaçlara göre yetiştirme süreci olarak tanımlanabilir. Eğitimin gayesi ise bir milletin geçmişi ile geleceği arasında köprü kurmaktır. Yoksa onu kimliksiz, kişiliksiz, bilinçsiz ortak bir değerleri olmayan kuru kalabalığa dönüştürür. Türk Milleti en az on bin yıllık bir geçmişle yalnız siyasi değil, çeşitli medeniyetler yaratmış ve bu medeniyetleri defalarca Batı’ya taşımıştır. Türk Milli Eğitiminin genel amacı ise Türk Milletinin bütün fertlerini Türk Milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan; insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar olarak yetiştirmektir.
Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek gibi.
Her öğrencimizin en iyi eğitime kavuşması, en kaliteli eğitim içeriklerine ulaşması ve eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması, teknoloji kullanımıyla ilgili dünyada uygulamaya konulan en büyük ve en kapsamlı eğitim hareketi olan FATİH Projesi Gürün Kaymakamlığım döneminde Türkiye’de ilk uygulanan ilçe olarak başlatılmış olup, başarıya ulaşmıştır.
Vali olarak Sivas’a atandıktan sonra da ilk icraat olarak okullarımızın fiziki görünümlerinin düzenlenmesi, yapısal ve çevresel eksikliklerinin giderilmesi, okul araç ve gereçlerinin temini konularında bir takım çalışmalar yaz tatili süresince devam etti. Örneğin, Okullar Bölgesindeki alt yapıda meydana gelen sorunlar çözüldü. Bu yıl da aynı hızla tüm okullarımızın her türlü ihtiyaçları gözden geçirilecek olup, yeni eğitim öğretim yılına hazır bir durumda başlayacağız.
Milli Eğitim Bakanlığınca ilimize 2017 yılı içerisinde toplam 212.731.423,02 TL ödenek aktarılmış bu miktarın ilk 6 ay içerisinde 17.364.887, 78 TL (mevcut hakedişlere göre) harcanmıştır.
2- Sivas Valisi olarak eğitim konusundaki en önemli projeleriniz nelerdir
İlköğretime Devam Oranının Arttırılması Projesi, Özellikle Kız Çocuklarının Okullulaşma Oranının Artırılması, Öğrenciler AB’yi Öğreniyor Projesi, Geleceğin Güvenli Kan Bağışçılarının Kazanımı Projesi çalışmalarımızdan bazılarıdır.
Engelli Olan Çocuklar için Erken Çocukluk Eğitimi Projesi, Sağlık için Risk Oluşturan Seçilmiş Faktörler ile Okulda Mücadele ve Önleme Projesi, Temel Eğitim Kurumlarında Demokrasi Kültürünün Güçlendirilmesi, Mesleki ve Teknik Eğitimin Kalitesinin Geliştirilmesi, Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi, Eğitimde Teknoloji Kullanımının Desteklenmesi Yoluyla Mesleki Eğitimin Kalitesinin Arttırılması gibi bir takım projelerde hedeflerimiz arasındadır.
Yine eğitimin en temel unsuru olan öğretmenlerle ilgili olarak da Hükümetimiz öğretmen atamalarına önem vermiş olup, İlimizdeki öğretmen sayısını artırmış boş geçen dersleri bu atamalarla kapatmıştır.
2017 yılında da hedefimiz yine eğitim olacaktır. Bununla ilgili kaliteli bir eğitimin gerçekleşmesi için her aşamasındaki çalışmalarımız devam edecektir.
Ayrıca 2 bin lisans öğrencisine hayırseverlerin bağışlarıyla burs ödenmektedir.
3- Sivas İlinde özel öğretimin yerini, nitelik ve nicelik bakımından nasıl değerlendiriyorsunuz? Türk Eğitim Derneği’nin İlimizde TED Sivas Koleji’ni açmış olması konusundaki düşüncelerinizi bizimle paylaşabilir misiniz?
Son yıllarda marka temelli özel okul sayısı her geçen gün artıyor, Okul sayısı artarken bir taraftan da rekabet ortamı oluşuyor. Bu rekabet aynı zamanda okulları birbirleriyle yarışır hale getiriyor.
90 yıldır eğitime ağırlık veren kamu yararına çalışan bir dernek statüsündeki TED’in Sivas’ta da bir okul açmış olması son derece memnuniyet vericidir. Sivas’ın eğitim öğretim hayatına ciddi katkılar sağlayacağına eminim
4- Eğitimin en önemli paydaşlarından birisi öğretmendir. Eğitim öğretim hizmetlerinde öğretmenlerin yeri ve önemi konusunda neler düşünüyorsunuz? İdeal bir öğretmenin temel özellikleri sizce nelerdir?
Günümüz toplumlarında eğitimin kişilik ve davranışların şekillendirilmesinde, düşünme ve algılama biçimlerinin oluşmasında aile ve çevreyle beraber büyük bir etkiye sahip olduğunu görüyoruz. Bizler her bir vatan evladını ülkesi ve milleti için neleri başarabileceğine, hangi zorlukların üstesinden gelebileceğine, memleketinin birliği ve dirliği tehlike altında olduğunda nelerden vazgeçebileceğine olan sağlam bir inanç ve kararlı bir duruşla yetiştirmeli ve mücadele ruhunu aşılamalıyız.
Eğitim ilk önce ailede başlar. Ancak eğitimin devamı okullarda güçlendirilir, hayata hazırlanış için okul eğitimi şarttır. “Eğitimidir ki bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır, ya da esaret ve sefalete terk eder” Mustafa Kemal Atatürk’ün de bu sözde belirttiği gibi bir milletin geleceği iyi eğitim almış örf ve adetlerine bağlı iyi yetiştirilmiş nesillerin elindedir. Bu görevi de üstlenen öğretmenlerdir. Yeniliklere ayak uyduran, idealist, samimi, içten, öğrenci ile sevgi bağı, empati kurabilen, ödül ve cezayı yerinde kullanan bütün öğrencilerini iyi tanıyan, ahlaklı, vatanını, milletini, bayrağını seven bu sevgiyi de öğrencilerine aşılayan en önemlisi de sabırlı olmalıdır.
5- Sizce ideal bir okul nasıl olmalıdır?
Bugün geldiğimiz nokta Sivas’ımızın eğitim alanında birçok sorunu artık aşılmış durumda, gerek devletimizin yaptığı yatırımlar, gerekse hayırsever iş adamlarımızın destekleri sayesinde bu alanda bir hayli yok kat etmiş durumdayız. Teknolojik alt yapıları ve fiziki durumlarıyla yeni ve öğrencilerimizin her türlü ihtiyaçlarına cevap verebilecek eğitim-öğretim mekânları oluşturmaya gece gündüz demeden devam ediyoruz.
Bu nedenle bizler de devlet okullarını fiziki şartları daha güzel donanımlı hale getirmeye çalışıyoruz. Fiziki şartları uygun olmayan birçok okulu yıktık, yerlerine yenilerini daha kullanışlı olanları yapmaya başladık.
Fiziki imkânlar ne kadar iyi olursa olsun bu mekânlara hayat veren seçilen yönetici ve öğretmenlerdir. Yönetici ve öğretmenlerin nitelikli olması, ahenk içerisinde çalışması ve olumlu bir okul iklimi oluşturması fiziki mekânların donanımından daha üstündür. Bu nedenle sadece okul mekânlarının, kullanım alanlarının iyileştirilmesi okulu kaliteli okul yapmaz.
Fiziki şartlar tamamlandıktan sonra eğitim öğretim açısından yöneticisinden tutunda her kademedeki çalışanına kadar (müdür, müdür yardımcısı, öğretmen, hizmetli gibi) işini iyi yapan Ülkemizi 2023’ lü yıllara taşıyacak dünya standartlarına uygun öğrencilerin velilerin beklentilerine cevap veren okullar olabilir.
6- Dünyada ve Ülkemizde eğitimle ilgili söylenmiş sayısız özlü söz bulunmaktadır. Eğitimle ilgili özlü sözlerden Sizin en çok beğendiğiniz birkaçını bizimle paylaşır mısınız?
– Bana bir harf öğretenin 40 yıl kölesi olurum (Hz. Ali)
– Gelecek gençlerin, gençler ise öğretmenlerin eseridir. (Mustafa Kemal Atatürk)